Log ind

Fra udlandet 1966 - 7

#

Frankrig og NATO

Den følgende sammenstilling giver en oversigt over Frankrigs bidrag til NATO-forsvaret, herunder også de baser og installationer på fransk jord, der er stillet til rådighed for NATO og for enkeltmedlemmer i alliancen.

NATO.

Hovedkvarteret for de allierede styrker i Europa, S H A P E , i Roquencourt ved Paris, Hovedkvarteret for de allierede styrker i Centralregionen, A F C E N T , med underordnede hovedkvarterer for Centralregionens landstridskræfter, L A N D C E N T , og for flyverstyrkerne, A I R C E N T , i Fontainebleau, N A T O Defence College i Paris, The A llied M ilitary CommunicationsElectronics Committee, A M C E C , i Paris, The A llied Long Lines Agency, A L L A , i Paris, The A llied Communications Security Agency, A C S A , i Paris, Advisory Group for Aerospace, Research and Development, A G A R D , i Paris, Central Europe Operating Agency, C E O A , i Versailles. Dette organ er ansvarlig for driften af pipelines-systemet til forsyning af land- og flyverstyrker i Centraleuropa med brændstof, det disponerer over ca. 4800 km pipelines med ca. 100 pumpestationer og omkring 1 m ill, m3 tankkapacitet, N A T O Maintenance and Supply Organiation, N A M S O , der er ansvarlig for forsyningen t il NATO -styrkem e med reservedele specielt t il luftforsvarsraketter og luftvarslingssystememe samt jetmotorer til amerikanskbyggede fly, har hovedkvarter i Paris og hoveddepot i Chåteauroux.

Dele af Air Defence og Early Warning System.

USA.

Der er stationeret 26 000—30 000 amerikanske soldater i Frankrig. Hovedkvarteret for de amerikanske styrker i Europa, E U C O M , er i St. Germain en Laye. Der findes fem flyvebaser ved Laoi, Tou l, Chambley Chateauroux og Evreux, samt fire reserve-baser ved Dreux, Chaumont og Etain og yderligere en i Lothringen, (Newsweek taler om ialt 14 amerikanske luftstøttepunkter). Omkring 40 depoter og brændstoflagre er beliggende i Vest- og Østfrankrig til forsyning af 7. amerikanske Arm e og de taktiske flyverstyrker (17th A ir Force). De vigtigste findes i Portiers, Chåteauroux og Evreux (depoter), i Donges, Melun, Cha lon og Metz (brændstof), samt omkring Verdun , To u l, Nancy og Fon ­ tainebleau. US-Arm y Communication Zone Europe har sæde i Orleans med hovedcentraler i Poitiers og Vernon (Normandie). Pipelines fra Donges ved St. Nazaire til Tyskland t il forsyning af de amerikanske land- og flyverstyrker er ca. 880 km. Ende lig har amerikanerne ret t il at benytte havnene St. Nazaire, La Rochelle og Bordeaux, og den 6. amerikanske Flåde har en base i V illefranche s.M.

Canada.

Hovedkvarteret for den 1. canadiske A ir Force findes i Metz. Endvidere drives to flyvebaser i Lothringen af canadierne.

Franske styrker i Tyskland.

Øverstkommanderende er general Massu, der har hovedkvarter i Baden-Oos. Mandskabsstyrke: Hæren: 57 000 (excl. Berlin) Flyvevåbnet: 10 000 (heraf er dog dele stationeret i Østfrankrig) Garnisonen i B er lin : 2 000 Ialt 69 000 mand.

Hæren:

II Korps med hovedkvarter i Kob lenz er underlagt C E N T A G og har følgende styrker underlagt

 1. D iv ision med hovedkvarter i Trier, I. Panserbrigade med hovedkvarter i Saarburg, 3. Panserbrigade med hovedkvarter i W ittlicli, II. Mekaniserede Brigade med hovedkvarter i Landau, 3. D iv ision med hovedkvarter i Freiburg i .B . 5. Panserbrigade med hovedkvarter i Tübingen, 12. Mekaniserede Brigade med hovedkvarter i Offenburg, 13. Mekaniserede Brigade med hovedkvarter i Konstanz, 1 Hawk-regiment ved Dachau.

Flyverstyrker:

1. C A T A C er underlagt 4 A T A F og består af syv kampeskadriller og en rekognosceringserkadrille. E n del af disse er stationeret i Østfrankrig, men flyvebaseme 1 Lahr og Bremgarten opereres af det franske flyvevåben. E n N ike-Brigade i rummet Münsingen, Stetten og Friedrichshafen. En N ike-Brigade i Frankrig.

F-lll

Det nye amerikanske fly F - l l l forener i en vis grad i sig en transportmaskines rækkevidde, et bombeflys bærekraft og et jagerflys fart og manøvreevne. F - l l l ’s ild ­ kraft opgives til det femdobbelte af den anden verdenskrigs flyvende fæstninger. F - l l l er 22,2 m lang, 5,1 m høj, medens vingernes spændvidde kan varieres fra 9,7 til 19,2 m. Vægten er 32 tons. Der er 2 motorer. Den maksimale hastighed er 2680 km/time. De kraftige, men dog relativt økonomiske, motorer kan over en ret kort strækning give F - l l l så megen fart, at start fra usædvanlig korte startbaner er mulig. Der v il formentlig blive bygget 1500 stk. F - l l l A (til det amerikanske luftvåben) og 200 stk. F - l l l B (en lidt afvigende udførelse) t il den amerikanske flåde.

Skærmbillede 2020-05-27 kl. 13.08.41.png

Amerikansk kæmpefly

Flyene b liver større og større. Bestilling på det h idtil største m ilitærfly er afgivet af det amerikanske forsvarsministerium til Lockheed fabrikkerne. M an har bestilt 58 stk. — der foreligger en vis mulighed for en senere fordobling af antallet - af en transportmaskine, der har typebetegnelsen C-5A. Prisen pr. fly bliver ca. 230 m illio ­ ner kroner. Flyet v il kunne bære en nyttelast på ca. 110 tons over en afstand på 5000 km . Dersom det drejer sig om troppetransport, vil maskinen kunne tage ca. 700 soldater med udrustning. Flyet kan bære 3 gange så meget som det h idtil største amerikanske fly C-141. Hv is man havde haft det nye fly (hvoraf leverancen skal begynde i 1969) i luftbroen til Berlin, v ille 10 maskiner have været tilstrækkelig. Dengang var 154 fly af typen C-54 indsat.

Den nye C-5A vejer 350 tons og har et vingefang på 75 m. Benzinforbruget pr. time er på 15 tons. F lyet er udvik let til m ilitære formål, men der v il muligvis være interesse for en c iv il version, der menes at kunne bygges for ca. 175 millioner kr., og som kan tage ca. 750 personer.

(Soldat und Technik, 1/1966).

Sløringskemikalie

Det skal være lykkedes det amerikanske firma American Cyanamid at udvik le et stof, der antager samme farve som omgivelserne. En kampdragt imprægneret med dette stof v il - laboratorieforsøg er faldet heldigt ud - være infanteristens bedst tænkelige sløring, idet farveområdet går fra arktisk hvidt til det mørkeste junglegrønne.

(Soldat und Technik, 4/1966)

Chiefiin og Leopard sammenlignes

England har sendt 2 stk. Chieftain kampvogne t il det tyske forsvar, hvor de v il indgå i sammenlignende prøver med den tyske kampvogn Leopard, og samtidig har Tyskland sendt 2 stk. Leopard til England, for at tilsvarende sammenligning kan blive foretaget dér.

Canadisk VTOL-fly

I Canada er et nyt V T O L - f ly med type' betegnelsen CL-84 under udvik ling. E n prototype har været prøvet siden december 1964, og det gennemførte sin første ændring fra lodret »takeoff« til konventionel flyvning i januar 1966. Flyet, der er godt 45 fod langt og har et vingespand på godt 33 fod, har en besætning på to mand og kan medføre tolv passagerer. Dets hastighed er 350 m/h ved konventionel flyvning. Foruden til c iv il flyvning påregnes flyet anvendt til en række m ilitære formål, omfattende eftersøgnings- og redningstjeneste, evakuering af sårede og recognoscering, samt som stormfly,forbindelsesfly og i anti-ubådskrigsførelsen.

Skærmbillede 2020-05-27 kl. 13.10.39.png

Undervandsbåde til Norge

I løbet af m indre end 2 år har man i Tyskland leveret 10 stk. undervandsbåde t il Norge, der ialt har bestilt 15 sådanne både. De norske både er i hovedsagen mage t il den type, som den tyske flåde benytter.

Østtysk maskinpistol

I Østtyskland er fremkommet en ny maskinpistol, der sætter rekord med hensyn til lav vægt, idet den kun vejer 1,3 kg. Den kaldes Skorpion. Ka liberet er 7,65 mm. Længde med udslået skulderstøtte er 51 cm, uden 27 cm. Kadence 750 s/min. Der findes dels et magasin til 10 patroner, dels et til 20 patroner. (Allgemeine Schweizerische Militärzeitschrift, 4/1966)

Artikel
Publiceret den 27. maj 1966
Kommentarer i denne artikel: 0

DEL

Tags

Relaterede artikler

Emner