Log ind

Undervisningsmateriel

#

Soldateruddannelsen af i dag er ikke alene et spørgsmål om våben og ammunition og dygtige lærere i tilstrækkeligt antal. Skal uddannelsen blive effektiv og resultatet forsvarligt, må man også råde over undervisningsmateriel og øvelsesanlæg i nødvendigt om­ fang.

Når man har haft lejlighed til at følge andre landes hære i uddannelsesarbejdet — det være sig på skoler og ved afdelinger — eller læser man udenlandske uddannelsesbestemmelser, instruktio­ner og tidsskrifter, får man et meget stærkt indtryk af den over­ ordentlige vægt, der i udlandet lægges på at fremstille og anvende hensigtsmæssigt undervisnings- og uddannelsesmateriel. Man kan ikke undgå at blive misundelig, og samtidig må man også beklage, at der herhjemme tilsyneladende ikke sættes tilstrækkeligt ind på at skabe de bedst mulige betingelser for, at uddannelsen virkelig kan blive så lærerig og så rationelt tilrettelagt og gennemført, som nødvendigt og ønskeligt er. — At årsagen ikke er manglende for­ ståelse af dette spørgsmåls vigtighed, er der næppe grund til at betvivle, men under arbejdet på de store linier, med internationale spørgsmål, atlantpagter o. s. v., er de undervisningsmæssige proble­ mer øjensynligt kommet til at stå meget langt nede på listen. At pengene er små, ved vi jo alle, men det er, som om man har glemt manden bag maskinen. Sandbeden er imidlertid, at selv nok så mange og nok så gode våben ikke alene gør udslaget. Manden bag våbnet må kere at betjene det rigtigt, og der må gennem en vel tilrettelagt uddannelse bibringes ham en klar forståelse af, hvor­ ledes og hvornår det skal anvendes. Det er befalingsmændenes opgave at give soldaterne denne uddannelse oven i købet på en sådan måde, al undervisningen bliver lærerig, interessant og ratio­ nel, at soldaterne får tillid til de våben og det materiel, de skal betjene, og sidst, men ikke mindst, at soldaterne gennem undervis­ ningen får tillid til deres lærere, til de befalingsmænd, der ved løsningen af krigens opgaver også skal være deres førere. Hertil kommer yderligere, at jo yngre og mere urutinerede lærerne er, jo større bliver behovet for og værdien af undervisnings-hjælpe­ midlerne.

Det er im idlertid ikke formålet med denne artikel at opremse og kommentere de mange forhold af undervisnings- og uddannelses­ mæssig karakter, der trænger sig på. Manglen på skydebaner, skydeterrainer, særlige øvelsesanlæg m. v. er velkendt. Her skal kun peges på et enkelt forhold, nemlig tilvejebringelsen af det mere elementære og forholdsvis billige uddannelsesmateriel, såsom un­ dervisningstavler, undervisningsm idler til brug ved skydeuddannelsen (herunder miniaturebaner o. lign.), terrainborde, elementære modeller o.s.v., materiel, hvis fremstilling hverken kræver special­ arbejdere eller særlige forudsætninger.

Det er indenfor dette område, at der må kunne finde en de­ centralisering sted — således at det ikke som nu er hærens tekniske korps, hærens bygningstjeneste eller materielintendanturen, der baseret på udvalg og kommissioners arbejde og forslag alene forestår fremstillingen og fordelingen. Frem stillingen af disse mere elementære uddannelsesmidler må kunne decentraliseres til regimenter, skoler og garnisoner, hvorved der sandsynligvis ikke alene vil kun­ ne spares penge, men også tid. Hertil kommer yderligere, at det i en genopbygningstid, hvor meget nyt ses og læres, er uhyre van­skeligt for de højere myndigheders administration at følge med i alle disse mere elementære, men derfor absolut ikke uvæsentlige detailler.

Den anførte fremgangsmåde forudsætter, selvfølgelig, at de re­ spektive myndigheder får rimelige beløb stillet til rådighed til disse formål og dermed også får ansvaret for pengenes rette anvendelse. Der bliver plads for initiativ, interessen for de uddannelses­ mæssige problemer vil blive styrket, og der bliver mulighed for, at initiativet kan føre til et resultat så hurtigt, at forslagsstilleren selv kan nyde godt af det.

Det ville i denne forbindelse måske være hensigtsmæssigt, om vore fremtidige uddannelsesforskrifter, instruktioner m. v. — lige­ som amerikanske og engelske dito — kunne indeholde anvisninger på fremstilling af forskelligt undervisningsmateriel af den anførte art.

Disse anvisninger bør dog ikke være så bindende, at f. eks. et terrainbord absolut skal være 2 X 3 m, hvis den uddannende en­ hed, der skal anvende et sådant, ønsker en størrelse på 4 X 5 m og har penge og plads til det.

Spørgsmålet om arbejdskraft til disse uddannelsesmateriel-værksteder bør ikke kunne volde større vanskeligheder, end at de kan overvindes.

E. L.